وب هاستینگ و انواع آن

وب هاستینگ و انواع آن

وب هاستینگ چیست؟


وب هاستینگ یا میزبانی وب سرویسی است که از طریق آن سازمان ها و افراد می توانند وب سایت خود را روی اینترنت قرار دهند و فضایی برای نگهداری فایل های تصاویر، اسکریپت های برنامه نویسی، اسناد و … است.

برای اینکه بازدیدکنندگان وبسایت بتوانند به فایل ها دسترسی داشته باشند نیاز است که این فایل ها بر روی رایانه ای که در شبکه اینترنت به عنوان میزبان (host) شناخته می شود قرار بگیرد. آن یارانه را سرویس دهنده (server) می نامند. میزبان وب دارای امکاناتی از جمله موارد زیر است؛

قدرت بالای سخت افزاری جهت پاسخگویی به درخواست مراجعه کنندگان
اتصال دائم و پرسرعت به اینترنت
قابلیت اجرای فایل ها از لحاظ نوع برنامه نویسی
در اختیار قراردادن نرم افزارهای مورد نیاز برای مدیریت بخش های مختلف سایت و پست الکترونیک و …
میزبان های وب بر اساس نوع سیستم عاملی که روی آن نصب شده دو نوع هستند: میزبان ویندوز و لینوکس.

وب هاستینگ
وب هاستینگ

میزبان ویندوز


هاست ویندوز (Windows Web Hosting) فضایی بر روی سروری با سیستم عامل ویندوز است و تفاوت اصلی این دو سرور بر سر زبان هایی که پشتیبانی می کنند و بانک اطلاعاتی آن است. همچنین هاست ویندوز به دلیل خرید لایسنس ویندوز سرور از Microsoft، هزینه بالاتری نسبت به هاست لینوکس دارد. برای سرور ویندوز از کنترل پنل هایی مثل وب سایت پنل (Website Panel)، هلم (Helm)، پلسک (Plesk) و… استفاده می شود.

میزبان لینوکس


هاست لینوکس فضایی بر روی سروری با سیستم عامل لینکوس است. سرورهای لینوک بدلیل رایگان بودن و متن باز بودن (open source) محبوبیت زیادی بین کاربران دارند. برای سرور لینوکس از کنترل پنل هایی مثل دایرکت ادمین (Direct Admin)، سی پنل (Cpanel)، پلسک (Plesk) و… استفاده می شود.

چه فاکتورهایی نشان دهنده کیفیت وب هاستینگ است؟


محدودیت انتقال داده ها (Data Transfer)
محدودیت انتقال داده ها که با آن پهنای باند نیز می گویند، حداکثر میزان تبادل اطلاعات با کامپیوتر میزبان را در یک ماه مشخص می کند. این بدین معنی است که مجموع حجم فایل ها در فضای اجاره شده نباید از حجم ماهیانه آن بیشتر باشد.

حجم دیسک (Disk Space):
به مقدار فضایی گفته می شود که شرکت هاستینگ از دیسک سخت سرورهای خود به کاربران اجاره می دهد. حجم این فضا از چند مگابایت تا چند گیگابایت بر اساس نیاز مشتریان متفاوت است. همچنین مجموع حجم فایل ها باید کمتر یا مساوی با فضای اجاره شده باشد و این فضا شامل ایمیل ها، فایل ها و بانک های اطلاعاتی است.

وب هاستینگ چگونه کار می کند؟


وب سایت شما روی یک سرور (هاست) زندگی می کند و به صورت چندین فایل نگهداری می شود. هنگامی کاربران از وب سایت بازدید می کنند این سرور باید بتواند به طور مکرر این فایل ها را برای کاربران ارسال کند.

به طور مثال اگر کاربری وارد سایت شما بشود و به دنبال تور استانبول باشد، سرورهاست باید بتواند دقیقا همان صفحه را از حافظه خود پیدا کرده و به مرورگر تحویل دهد.

به طور کلی سه نوع سرور میزبانی وجود دارد؛

هاست اشتراکی


این نوع هاست یکی از کم هزینه ترین و ساده ترین نوع سرویس هاست اما می توان گفت نسبت به سرویس های دیگر ظرفیت کمتری دارد. هاست اشتراکی از یک سرور تشکیل شده است که چندین وب سایت و تمام فایل های مربوط به آن را در خود ذخیره و مدیریت می کند. این نوع هاست برای سازمان های کوچک تا متوسط و نویسندگان وبلاگ مناسب است.

یکی از معایبی که هاست اشتراکی دارد این است که هنگامی که ترافیک ورودی به وب سایت های روی میزبانی وب مشترک زیاد بشود، می تواند باعث تأخیر یا خرابی غیرقابل توضیحی برای وب سایت های روی هاست شود.

 

هاست اشتراکی
هاست اشتراکی

هاست اختصاصی


یکی از گرانترین نوع سرویس هاست و مخصوص سازمان های بزرگی است که مدیر سرور دارند. این نوع هاست امکاناتی از جمله سخت افزار، نرم افزار و ظرفیت دخیره سازی بیشتری به شما می دهد که باعث مدیریت سخت تر این نوع هاست می شود. همچنین با توجه به اینکه در هاست اختصاصی تنها یک وبسایت در آن میزبانی می شود، صاحب وبسایت به آن به سرور دسترسی مستقیم دارد و خودش مسئول بروز رسانی و نگهداری سرور است.

هاست VPS


این نوع هاست دارای ویژگی های سرور خصوصی و اشتراکی است و به کاربر این امکان را می دهد یک سرور اختصاصی مجازی با کنترل کامل بر محیط در اختیار داشته باشد. این نوع هاست علاوه بر دسترسی به وب، ظرفیت و منابع بیشتری نسب به هاست اشتراکی در اختیار مشتری می گذارد.

گرفتن وب هاستینگ و طراحی سایت تازه قدم اول در توسعه کسب و کار شماست. اگر می خواهید از طریق وب سایت فروش خود را افزایش دهید نیاز به انجام یکسری اقدامات است که در مقاله همه چیز درباره راه اندازی یک وبسایت گردشگری به آن پرداخته شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *