همه چیز درباره گردشگری سلامت

همه چیز درباره گردشگری سلامت

گردشگری سلامت یا مدیکال توریسم را شاید این روزها زیاد شنیده باشید. نوعی از گردشگری که این روزها بسیار سر و صدا کرده است و باعث شده است توریست های زیادی به داخل کشور با این هدف سفر کنند. اما به چه معناست و چطور می توان به عنوان منبع درآمدی برای آژانس های مسافرتی به آن نگاه کرد؟ این مقاله تمام اطلاعاتی که درباره ی این نوع از گردشگری نیاز دارید را در اختیارتان قرار می دهد.

گردشگری سلامت چیست؟


اگر توریست یا مسافری به قصد دریافت خدمات پزشکی و درمانی و یا مسائل مربوط به تندرستی و سلامت به مقصد دیگری سفر کند، گردشگری سلامت رخ می دهد. این سفر می تواند به دلیل نبود امکانات کافی پزشکی، هزینه های بالای درمانی و جراحی های خاص صورت بگیرد.

نگاهی به گردشگری سلامت در دنیا


بر اساس آمارهای منتشر شده، گردش مالی گردشگری سلامت سالیانه 439 میلیارد دلار و رشد سالیانه آن حدود 25% است. گردشگران سلامت حدود 7هزار تا 15 هزار دلار در سفر خود هزینه می کنند. بنابراین با یک حساب سرانگشتی می توان نتیجه گرفت که اگر اصولی وارد بازار شوید سودش بسیار خواهد بود. علاوه بر این بر اساس تجربه اکثر کسانی که به قصد دریافت خدمات درمانی به مقصد دیگری سفر می کنند حداقل یک همراه دارند. این موضوع می تواند به درآمد حاصل از فعالیت های گردشگری در کشور مقصد کمک کند.

گردشگری سلامت در ایران


گردشگری سلامت در ایران هر ساله در حال افزایش است و بیش از یک میلیارد دلار درآمد ارزی ناشی از خدمات گردشگری پزشکی حاصل شده است. در این بازار آژانس های مسافرتی و گردشگری با داشتن ارتباطات و شناخت گردشگران می توانند بسیار موفق عمل کنند. یکی از عواملی که باعث موفقیت در جذب این نوع از گردشگران می شود داشتن وب سایتی مطرح در این زمینه می باشد که از این طریق گردشگران بتوانند به کسب و کار شما اعتماد کرده و اقدامات مربوط به أخذ ویزا و پروسه درمان را به شما بسپارند. علاوه بر این، عواملی زیادی منجر به افزایش موج گردشگری سلامت به ایران می شود. برخی از این عوامل عبارتند از؛

ارائه خدمات با کیفیت
خدمات مقرون به صرفه
جراحان مجرب و معروف ایرانی
ظهور شرکت های تسهیل گر
موقعیت جغرافیایی کشور


انواع گردشگری سلامت


گردشگری سلامت فقط مختص به گردشگری پزشکی نیست بلکه انواع دیگری نیز دارد؛ برون مرزی، داخلی و ورودی.

در گردشگری برون مرزی، مسافران برای دریافت معالجه پزشکی از کشور خود به کشور دیگر سفر می کنند. در گردشگری داخلی، سفر بین المللی صورت نمی گیرد و مسافران به قسمت دیگر کشور خود سفر می کنند. نوع سوم که به آن گردشگری ورودی اطلاق می شود، مسافران از کشور دیگر به میهن سفر می کنند. نوع دیگری از تقسیم بندی وجود دارد که براساس هدف فرد و اینکه به دنبال چه خدماتی باشد طبقه بندی می شود. این طبقه بندی شامل سه نوع می شود؛ گردشگری پزشکی، گردشگری طبیعت درمانی و گردشگری تندرستی.

گردشگری پزشکی


این نوع از گردشگری یکی از رایج ترین و حساس ترین انواع گردشگری است که در آن بیمار برای عمل جراحی، چک آپ و یا درمان بیماری به بیمارستان ها و کلینیک های کشور مقصد مراجعه می کند. برای افزایش این نوع از گردشگری وجود زیر ساخت هایی از جمله بیمارستان ها و کلینیک های تخصصی و فوق تخصصی، پزشکان متبحر و با تجربه، قوانین و نظارت های پزشکی مورد نیاز خواهد بود.

گردشگری تندرستی


در این نوع از گردشگری سلامت، مسافران از نظر جسمی اوضاع وخیمی ندارند و هدفشان از گردشگری دریافت خدمات متنوعی از جکله آمادگی جسمانی و ورزش، درمان های زیبایی، آرامش و کاهش استرس، یوگا و… سفر می کنند.

گردشگری طبیعت درمانی


همانطور که از اسمش پیداست این نوع از گردشگری مخصوص کسانی است که به کشورهای دارای منابع درمانی طبیعی همانند چشمه های آب گرم، محیط زیست پاک، دریاچه نمک و غیره سفر می کنند. معمولا کسانی که بیماری های پوستی، روماتولوژی، تنفسی و … دارند این نوع از گردشگری سلامت را انتخاب می کنند.

چه کشورهایی در زمینه گردشگری سلامت موفق عمل کرده اند؟


از آنجایی که گردشگری سلامتی نسبتاً صنعتی کم هزینه و پرسود است، کشورهای زیادی در این زمینه سرمایه گذاری کرده اند و بسیار موفق بوده اند. از جمله این کشورها شامل هند، سنگاپور، ترکیه، مالزی، تایوان، کره ی جنوبی، کاستاریکا، فیلیپین و برزیل می باشد.

أخذ ویزای درمانی


یکی از اقداماتی که کشورهای فعال در حوزه ی گردشگری انجام می دهد تسهیل فرآیند اخذ ویزای درمانی در جهت جذب گردشگر بیشتر و کاهش هزینه های مربوط به سفر است. ویزای درمانی از جمله ارزانترین انواع ویزا بوده است و کشور ایران از جمله کشورهایی است که می توان به راحتی و با هزینه ی بسیار کم ویزای درمانی را أخذ نمود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *