آموزش برنامه ریزی سفر با گوگل مپ

آموزش برنامه ریزی سفر با گوگل مپ

برنامه ریزی سفر حتی برای کسی که سالها سفر کرده و تجربه زیادی در این خصوص دارد، کاری بسیار سخت و طاقت فرسا هست. کارهای مختلفی وجود دارد که هنگام برنامه ریزی سفر باید به آن توجه داشته باشید، مثل اینکه کجا اقامت کنید، چند روز در یک مقصد بمانید، چکونه از محلی به محل دیگر حرکت کنید و … . پیچیدگی و زمان بر بودن این موارد بعضی مواقع باعث می شود که شما از برنامه ریزی صرف نظر کنید و بدون برنامه ی از قبل مشخص شده ایی ، سفر خودتون رو شروع کنید.

قطعا با سرویس Google Maps گوگل آشنا هستید و حتما بارها از آن استفاده کرده ایید، ولی شاید با امکاناتی که این سرویس جهت برنامه ریزی سفر در اختیار شما قرار می دهد آشنا نباشید، ما در این مقاله سعی میکنیم به شما کمک کنیم که با استفاده از سرویس گوگل مپ ، سفر خود را برنامه ریزی کنید.

سرویس گوگل مپ شرکت گوگل ، امکانات بسیار بیشتری نسبت به آنچه که اکثر شما تا کنون از آن استفاده کرده ایید در اختیارتان قرار می دهد. شما می توانید به کمک آن ، سفر خود را برای تعطیلات پیش رو برنامه ریزی کنید، یا می توانید یک مسیر ارزان و سریع جهت رسیدن به مقصد مورد نظر خود پیدا کنید، یا اینکه قصد دارید یک رستوران مناسب در مسیر جهت صرف غذا پیدا کنید و …

چه لزومی دارد که سفر خود را با گوگل مپ برنامه ریزی کنیم؟
اینکار به شما کمک می کند سفر خود را تجسم کنید
شما می توانید تمامی لیست ها، یادداشت ها و هر موضوع مهمی که به شما در برنامه ریزی سفرتان کمک خواهد کرد، از طریق گوگل مپ ایجاد کنید.

اینکار باعث می شود قبل از سفر مسیر خود، رستوران هایی که در آنها غذا میل خواهید کرد، هتل محل اقامت خود، وسیله نقلیه که استفاده خواهید کرد و … را قبل از سفر تجسم کنید و هنگام سفر درگیر سرچ کردن و پیدا کردن برنامه مناسب نشوید

به شما کمک می کند وقت کمتری را در رفت و آمد صرف کنید
تا کنون پیش آمده است که هتلی را در شهری رزرو کرده باشید و بعد متوجه شوید موقعیت آن هتل تا محلی که اکثر فعالیت های شما در سفر در آن منطقه هست فاصله زیادی دارد؟ همچنین پیش آمده که بعد از چند روز اقامت در هتل، متوجه شوید که خیابان های اطراف آن جاذبه هایی زیادی برای شما دارد و شما دیر متوجه آنها شده اید.

استفاده از سرویس گوگل مپ ، این مشکلات را تا حد زیادی برطرف خواهد کرد و شما می توانید کل سفر و ساعت به ساعت آن را برنامه ریزی و تنظیم کنید.

استفاده از گوگل مپ اتفاقات غیر منتظره در سفر را کاهش می دهد
قطعا در سفر های خود به مواردی برخورد کرده اید که نقاط خاصی را در مقصد مورد نظر جهت بازدید مشخص کرده ایید، ولی در هنگام سفر، متوجه می شوید آن مقصد ساعت ها با محل فعلی شما فاصله دارد یا اینکه در هنگام سفر خود به رستورانی جهت خوردن غذا مراجعه می کنید و هزینه زیادی نسبت به تصور قبلی شما بابت غذای میل شده پرداخت می کنید. در صورتی که برنامه ریزی را از طریق گوگل مپ انجام دهید، این اتفاق های غیر منتظره در سفر کاهش پیدا خواهد کرد.

به شما کمک می کند روز های سفرتان را به نسبت جذابیت مقاصد تقسیم کنید
به کمک گوگل مپ میتوانید مناطق مختلف را به نسبت جاذبه های گردشگری آنها تقسیم بندی کنید و به نسبت جذابیتی که آن مناطق دارند، برنامه ریزی سفر خود را انجام دهید. اگر مناطقی که قصد بازدید از آنها را دارید روی نقشه گوگل پین بکنید، متوجه می شوید تراکم پین ها در نقاط خاصی بالا هست، پس شما می توانید ، در آن مناطق روزهای بیشتری را بمانید و گشت و گذار کنید.

دادن اطلاعات تماس و یا رزرو خدمات و جاذبه های گردشگری
یکی از ویژگی های شگفت انگیز گوگل مپ ، این هست که علاوه بر اینکه به شما جاذبه های گردشگری یا اماکن مورد نظر شما را معرفی می کند، امکان اتصال شما با آنها را نیز برای شما فراهم می کند. به عنوان مثال اگر شما قصد بازدید از یک بنای تاریخی را دارید و برای آن بنا نیازمند به تهیه بلیط هستید، از طریق گوگل مپ می توانید قبل از بازدید از آن نقطه، بلیط خود را تهیه کنید و با خیال راحت از آن مکان بازدید کنید

می توانید از طریق تلفن همراه خود مسیر یابی کنید
امکانی از گوگل مپ که اکثر افراد با آن آشنا هستند، شما می توانید از طریق دستگاه تلفن همراه خود و به کمک نقشه گوگل، مسیریابی کنید و در سریع ترین زمان ممکن به مقصدی که از قبل آن را نشانه گذاری کرده ایید، برسید.

قابلیت یادداشت گذاری و یاداوری گوگل
گوگل مپ این امکان را به شما می دهد که برای نقاطی که در نقشه نشانه گذاری کرده ایید یادداشت هایی را بنویسید و گوگل در زمان مناسب به شما آنها را یاداوری خواهد کرد. به عنوان مثال شما رستوران خاصی را به خاطر یک غذای خاص در نقشه نشانه گذاری کرده ایید ، هنگامی که به کمک گوگل مپ شما وارد آن رستوران می شوید، گوگل غذایی که مشخص کرده ایید را به شما یاداوری خواهد کرد.

امکان برنامه ریزی سفر به صورت گروهی
اگر به صورت گروهی سفر می کنید، گوگل این امکان را در اختیار شما قرار می دهد که نقشه ایی که برای سفر برنامه ریزی کرده ایید را با سایر دوستان خود به اشتراک قرار دهید تا آنها هم بتوانند نظرات و اصلاحات خود را بر روی نقشه اعمال کنند.

کمتر شدن هزینه رفت و امد در سفر
هنگامی که شما برنامه سفر خود را از قبل مشخص کرده ایید، و برای جابجایی خود از گوگل مپ استفاده می کنید، رفت و آمد های شما هدفمند تر خواهد شد و شما هزینه کمتری را برای رفت و آمد انجام خواهید داد.

آموزش برنامه ریزی سفر به کمک گوگل مپ

آموزش برنامه ریزی سفر به کمک گوگل مپ
آموزش برنامه ریزی سفر به کمک گوگل مپ

برنامه ریزی سفر به کمک گوگل مپ Google Map
ما سعی داریم به صورت کاملا روشن و ساده، به شما آموزش دهیم که چگونه می توانید به کمک گوگل مپ، سفر خود را برنامه ریزی کنید. پس با ما همراه باشید

مرحله 1: یک نقشه Google جدید ایجاد کنید


ابتدا باید وارد حساب گوگل خود بشوید، سپس نیاز هست که یک نقشه گوگل ایجاد کنید، برای ایجاد نقشه گوگل می توانید از این پیوند استفاده کنید

سپس روی منوی مشکی رنگ در گوشه سمت چپ بالا که به منوی همبرگری معروف هست ، کلیک کنید و از قسمت کشویی ، گزینه ی Your Place یا مکان های شما را انتخاب کنید.

در مرحله بعدی ، روی گزینه “Maps” در سمت راست منو کلیک کنید. اگر قبلاً نقشه های سفارشی ایجاد کرده اید ، لیستی از نقشه های خود را در اینجا مشاهده خواهید کرد. اگر ایجاد نکرده ایید، این لیست باید خالی باشد. بر روی دکمه Create Map “ایجاد نقشه” در پایین لیست کلیک کنید.

برنامه ریزی سفر به کمک گوگل مپ Google Map

در این مرحله شما یک منوی خالی و یک نقشه Untitled مشاهده می کنید که باید چیزی شبیه به شکل زیر باشد.

برنامه ریزی سفر به کمک گوگل مپ Google Map
روی Untitled Map یا همان عنوان نقشه کلیک کنید تا بتوانید برای نقشه خود یک نام بگذارید

برنامه ریزی سفر به کمک گوگل مپ Google Map


مرحله 2: دسته بندی کردن سفر خود

این مهم هست که شما نقشه خود را نسبت به نوع سفر خود دسته بندی کنید، مشخص کنید که نوع سفر شما چیست؟ آیا شما یک کوهنورد هستید؟ یا یک رستوران گرد؟ شایدم به سفر کاری می روید. این مهم هست که به سفرخود فکر کنید و به نسبت نوع آن ، نقشه را دسته بندی کنید. پیشنهاد می کنیم برای نقشه خود 10 دسته مختلف ایجاد کنید. اینجوری می توان هر قسمت را مجزا مشخص کرد و آنرا سازمندهی کرد.

چند نمونه از دسته بندی هایی که برای اکثر افراد مورد نیاز هست
چند نمونه از دسته بندی هایی که معمولا برای اکثر افراد نیاز می شود را در زیر برای شما لیست کرده اییم.

غذا و نوشیدنی: در صورت تمایل می توانید حتی کافه ها، رستوران ها، بار ها وسایر مکان ها را نیز دسته بندی کنید.
شهر : اگر سفر شما به گونه اییست که قصد بازدید از چندین شهر مختلف را دارید، بهتر است شهر ها را دسته بندی کنید.
اماکن گردشگری: مواردی مانند موزه ها ، تورها ، اماکن تاریخی ، همایش ها، سمینار ها و … را می توانید دسته بندی کنید.
هتل ها : شما میتوانید هتل هایی که در نظر گرفته ایید در آنها اقامت کنید، را در این دسته بندی لیست کنید ، این دسته بندی بسیار به شما کمک خواهد کرد.
خرید : شامل بازارها ، بوتیک ها ، مراکز خرید.
شما می توانید دسته بندی های دیگری نیز ایجاد کنید، مثل سواحل، محل های کمپینگ، محل های پیاده روی و …

چگونه می توان دسته بندی های خود را اضافه کرد
بعد از اینکه تصمیم گرفتید چه دسته بندی هایی ایجاد کنید، می توانید با کلیک بر روی گزینه Add layer یا همان افزودن لایه ، و دادن یک نام به ان دسته بندی خود را ایجاد کنید.

برنامه ریزی سفر به کمک گوگل مپ Google Map


مرحله 3: جستجوی جاذبه های گردشگری


در این مرحله تمامی فعالیت ها و جاذبه هایی که برای شما سرگرم کننده است را در این گروه ها اضافه کنید. از آنجایی که معمولا تعداد آنها خیلی زیاد هست و ممکن هست زمان بر باشد، می توانید به مرور زمان لیست خود را تکمیل کنید. ولی در ابتدا و برای شروع کار می توانید تعداد کمی از محل های مورد علاقه خود را به نقشه اضافه کنید. می توانید برای پیدا کردن نقاط مورد علاقه خود از سایت های گردشگری، یوتیوب، اینستاگرام ، آپارات استفاده کنید.

مرحله 4: ثبت نقاط مورد علاقه بر روی نقشه


برای وارد کردن اولین نقطه مورد علاقه خود بر روی نقشه، از سمت چپ روی گروهی که قبلا ایجاد کرده ایید کلیک کنید تا کنار آن یک نوار آبی رنگ اضافه شود، این بدان معنی هست که آن گروه توسط شما انتخاب شده است. سپس از باکس جستجوی بالای نقشه، محل مورد نظر خود را جستجو کنید. به عنوان مثال ، از لیست گروه های سمت چپ بر روی گروه جاذبه گردشگری کلیک کنید، سپس از کادر جستجوی بالای صفحه ، عبارت میدان امام اصفهان را جستجو کنید. پس از انتخاب آن گزینه از لیستی که پیشنهاد داده می شود، میدان امام اصفهان، به منوی سمت چپ اضافه می شود، اگر نشانگر موس را بر روی آن گزینه ببرید یک علامت + کنار آن ظاهر می شود، با کلیک کردن بر روی آن، میدان امام اصفهان در گروه جاذبه های گردشگری اضافه می شود. روش دیگری که وجود دارد، بعد از جستجو، میدان امام اصفهان روی نقشه مشخص می شود، اگر روی گزینه Add to map کلیک کنید، میدان امام اصفهان به گروه جاذبه های گردشگری اضافه می شود.

برنامه ریزی سفر به کمک گوگل مپ Google Map
اگر مکان من در Google هنوز وجود نداشته باشد چه می شود؟
اگر نام محل مورد نظر را تایپ کردید ولی در گوگل چیزی نمایش داده نشد، یعنی آن مکان در گوگل ثبت نشده است، برای اینکار باید به صورت دستی و از روی نقشه محل مورد نظر را پیدا کنید و آن را به گروه مورد نظر اضافه کنید.

چگونه می توانید محل مورد نظر خود را سفارشی کنید؟
می توانید برای محلی که انتخاب کرده ایید، یادداشت درج کنید، یا رنگ آن را متمایز کنید، یا برای آن یک آیکن خاص اضافه کنید.

برای اینجام اینکار روی محل مورد نظر کلیک کنید، در باکسی که باز می شود، امکان تغییر رنگ، آیکن و درج یادداشت و یا افزودن عکس و فیلم وجود خواهد داشت.

برنامه ریزی سفر به کمک گوگل مپ Google Map
ایده هایی برای شخصی سازی محل های انتخابی
شما می توانید موقعیت های مکانی خود را بر اساس طبقه بندی رنگ کنید، مزیت اینکار این هست که بدون اضافه کردن لایه های زیاد، می توانید محل های انتخابی را تفکیک کنید.

به عنوان مثال، در گروه بار ها و رستوران ها ، شما می توانید بار و کافه ها رو یک رنگ و رستوران ها را به رنگ دیگر تغییر بدید تا با یک نگاه متوجه آنها بشوید.

روش دیگری که برای رنگ آمیزی مقاصد انتخابی به کار می رود، رنگ کردن آنها بر اساس اهمیت آن مکان هاست. به عنوان مثال شما قرار هست یک سفر 3 روزه به اصفهان داشته باشید، و حدود 30 رستوران مختلف را لیست کرده ایید که به آنها بروید، طبیعتا امکان اینکه به همه رستوران ها بروید وجود نخواهد داشت. برای همین شما می توانید رستوران ها را بر اساس درجه اهمیتی که برای شما دارند رنگ کنید تا بهتر بتونین تصمیم بگیرید.

مرحله 5: شروع به برنامه ریزی برای سفر خود کنید


پس از اضافه کردن تمامی محل های که قصد بازدید از آنها را دارید بر روی نقشه، اکنون نوبت آن رسیده است که نقشه خود را مشاهده کنید و برای بازدید از محل های انتخاب شده برنامه ریزی کنید.

برنامه ریزی سفر به کمک گوگل مپ Google Map
در نقشه ایی که مشاهده می کنید، تعداد زیادی از محل هایی که مشخص شده اند، در یک نقطه از شهر واقع شده اند. پس به راحتی می توان برنامه ریزی کرد که با وسایل حمل و نقل عمومی و یا تاکسی های اینترنتی می توان در یک روز از تمامی آن مناطق بازدید کرد.

برای سفر هایی که قرار است شما در چندین شهر مختلف اقامت داشته باشید این نقشه ها کمک بسیار بزرگی به شما می کند. چون می توانید تصمیم بگیرید در هر شهر چند روز اقامت داشته باشید و از تمامی نقاط انتخاب شده بازدید کنید.

روی یک کاغذ محل های انتخابی را یادداشت کنید و مشخص کنید در هر روز قرار است کدام محل ها را بازدید کنید. زمانی که متوجه شدید یک طرح کلی و خوب از برنامه سفر خود ایجاد کرده ایید، به مرحله بعد را انجام دهید.

مرحله 6: مسیرها و مسافتها را بررسی کنید

برنامه ریزی سفر به کمک گوگل مپ Google Map
اگر قصد سفر با خودروی شخصی خود دارید و یا می خواهید بدانید مسیر سفر به چه صورتی هست و چقدر فاصله تا مقصد دارید، می توانید به کمک نقشه گوگل اینکارو انجام دهید.

برای انجام این کار، روی محل مورد نظر خود در نقشه کلیک کنید و سپس از منوی سمت چپ روی نماد پیکان کلیک کنید تا مسیر و فاصله شما تا مقصد روی نقشه نمایش داده شود.

شما می توانید مسیر خود را بر روی نقشه مشخص کنید، همچنین می توانید نقاطی را جهت توقف روی نقشه مشخص کنید. کافیه که روی محل مورد نظر کلیک کنید و گزینه Add Stop را انتخاب کنید. با اینکار نقشه تغییر می کند و مسیر جدید به شما پیشنهاد داده می شود.

برنامه ریزی سفر به کمک گوگل مپ Google Map


مرحله 7: برنامه خود را نهایی کنید


شما می توانید هنگام سفر برنامه خود را از روی نقشه چک کنید. برای این کار پیشنهاد می کنم برنامه هر روز خود را با یک رنگ مشخص کنید که بهتر بتوانید اینکار را انجام دهید. اگر اینکار برای شما سخت هست، بهتر است برنامه را یادداشت کنید. برای یادداشت کردن هم ابزار Google Docs ابزار مناسبی هست که در تلفن همراه شما وجود دارد و قابل دسترسی می باشد.

با توجه به اینکه نقشه گوگل امکان اضافه کردن 10 لایه به شما می دهد و این برنامه ایجاد یک برنامه کامل از سفر بسیار کم هست، پیشنهاد می کنیم، برنامه کلی خود را در یک نقشه مشخص کنید و برای هر روز خود یک نقشه جدا ایجاد کنید.

مرحله 8: رزرو هتل ، بلیط، رستوران و …


امکانی که گوگل در اختیار شما قرار می دهد این است که می توانید هتل خود را قبل از سفر رزرو کنید، و یا اینکه بلیط هواپیما ، اتوبوس ، جاذبه های گردشگری و … را از طریق گوگل تهیه کنید. همچنین امکان تهیه تاکسی اینترنتی از طریق گوگل نیز وجود دارد ولی متاسفانه این قابلیت ها در ایرانوجود ندارد، اما اگر سفر شما به خارج از کشور هست، می توانید از این قابلیت ها استفاده کنید. ما در سایر مقاله ها نحوه خرید از طریق گوگل را به شما آموزش خواهیم داد.

مرحله 9: نقشه خود را با دوستان سفر به اشتراک بگذارید


شما می توانید نقشه ایی که آماده کردید را با سایر دوستان خود به اشتراک بگذارید که آنها بتوانند نظرات خود را بر روی نقشه اعمال کنند. برای این منظور شما می توانید روی گزینه Share کلیک کنید و آدرس ایمیل دوستان خود را وارد کنید. شما می توانید مشخص کنید کسی نقشه را با آن به اشتراک گذاشتید بتواند تغییری در نقشه ایجاد کند یا خیر، یا اینکه بتواند نقشه را با افراد دیگری به اشتراک بگذارد؟

برنامه ریزی سفر به کمک گوگل مپ Google Map


مرحله 10: نقشه را روی تلفن همراه خود بارگزاری کنید


شما توانستید یک نقشه از سفر خود آماده کنید. اکنون باید نقشه مورد نظر را به دستگاه تلفن خود انتقال دهید تا در تمامی سفر همراه شما باشد. برای این منظور باید اپلیکیشن گوگل مپ روی گوشی شما نصب باشد. همچنین باید با همان حساب گوگلی که با آن نقشه را ایجاد کردید لاگین باشید.

برای اضافه کردن نقشه روی گوشی، روی منوی همبرگری کلیک کنید و سپس روی گزینه Your Place و سپس Maps کلیک کنید تا نقشه خود را مشاهده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *